In deze 'Why Not' beschrijft Klaes Sikkema waarom hij gecharmeerd is van de ‘EffectenArena’, een instrument waarmee je de onderlinge samenhang tussen activiteiten, effecten, waarde en investeringen helder krijgt. Óók binnen ecosystemen.
Als WE Labs staan we soms een beetje ambivalent tegenover allerhande modellen die vaak door zichzelf op de borst kloppende consultants met veel bombarie in de markt worden gezet als de nieuwe ‘holy grail’. Tegelijk werken we ook zelf met een groot scala aan verschillende modellen, afhankelijk van de toepasbaarheid ervan binnen een traject.
Soms echter komen we ook modellen tegen die in een ‘ver verleden’ schijnbaar in alle bescheidenheid zijn ontwikkeld. Zo kwam ik recent de ‘EffectenArena’ tegen.
Lightversie van een MKBA
Deze effectenarena werd in 2006 door één van de voorgangers van Platform 31 in opdracht van de SEV ontwikkeld. Met de Effectenarena krijg je de onderlinge samenhang tussen activiteiten, effecten, waarde en investeringen helder. Het instrument is destijds bedacht om met name onderzoekstrajecten te helpen bij een eerste stap en wordt wel eens de lightversie van een MKBA (Maatschappelijke Kosten-BatenAnalyse) genoemd.
De Effectenarena brengt vier ingrediënten met elkaar in verband:
- De activiteiten: welke activiteiten worden ondernomen en op welke manier worden die uitgevoerd?
- De maatschappelijke effecten: welke meerwaarde is er voor de buurt/wijk en voor de individuele bewoners/cliënten/deelnemers?
- De investeerders: welke partijen leveren de bijdragen (financieel én niet-financieel) die nodig zijn voor de activiteiten?
- De incasseerders: welke partijen hebben voordeel van deze effecten en ervaren waarde?
Inhoudelijke plattegrond
Dit zijn tevens de ingrediënten die wij in een business- en waarden case met elkaar verbinden. Het proces om tot die business- en waardencase te komen is vaak gebaseerd op een initiële opzet die vervolgens met de verschillende betrokkenen in iteraties wordt doorontwikkeld.
Met de Effectenarena gaan betrokkenen direct met elkaar in dialoog om deze ingrediënten te beschrijven en met elkaar in verband te brengen. Daardoor krijgen ze samen een beter beeld en ligt er een goede inhoudelijke plattegrond.
Gecharmeerd
Ik ben gecharmeerd van het instrument. Niet alleen omdat het kan worden ingezet voor bovenbedoelde business- en waardencase maar ook omdat ik meen dat dit instrument in vrijwel ongewijzigde vorm kan worden toegepast voor het voeren van het goede gesprek binnen ecosystemen.
Het kan ondersteunen in de begripsvorming en daarmee de potentie van ecosystemen om complexe (maatschappelijke) knelpunten gezamenlijke op te pakken een verdere boost geven. Immers, waar individuele partijen niet zullen investeren als daar niet ook de revenuen tegenover staan kan een belangrijke kracht van ecosystemen juist zijn dat zij samen die knelpunten wel op kunnen pakken indien voldoende investerende partij(en) en baat-hebbende partijen samen tot overeenstemming komen over de onderverdeling van de kosten en de baten.
Transparant
De verschillende betrokkenen ecosysteempartners gaan dan op basis van het instrument met elkaar in dialoog om de benodigde activiteiten, de kosten, de effecten en de baten samen op transparante wijze inzichtelijk te krijgen. Op basis daarvan kunnen zij tot afspraken komen met betrekking tot een goede verdeling van geïnvesteerde inspanning en de beloning die daarmee in verhouding staat.
Bij een volgend traject waar we gevraagd worden de business en waardencase te ontwikkelen zullen we kijken of de EffectenArena daadwerkelijk op deze wijze kan worden ingezet. Daarmee doen we aan gelijk aan circulair gebruik van modellen ;-) en het vele denkwerk dat daarmee samengaat.
Inspirerende groet,
Klaes Sikkema (LinkedIn)
Crisis? Welke crisis?!
Als WE LABS geloven we in oplossingen, niet in problemen. Daarom schetsen we in deze rubriek “Why Not” mogelijke oplossingsrichtingen voor de uitdagingen die we zien.
Denk je met ons mee? Schrijf dan zelf een 'Why Not', waarin je in maximaal 500 woorden een oplossingsrichting voor een maatschappelijk knelpunt beschrijft, en stuur hem naar info@welabs.nl. Wij plaatsen hem vervolgens op deze site en LinkedIn.