In een ideale wereld werken overheid en bedrijfsleven naadloos samen en profiteert zowel de private als de publieke sector. De overheid heeft de verantwoordelijkheid om een maatschappelijke doelstellingen te realiseren, zoals leefbaarheid en armoedebestrijding, terwijl het bedrijfsleven de technologie en kennis heeft om dit ondersteunen. De praktijk is echter weerbarstiger: in de praktijk lijkt deze samenwerking op een trapeze-act, waarbij beide partners welwillend zijn en tegelijk moeite hebben om elkaar vast te houden.
Met dit onderzoek in opdracht van VodafoneZiggo en de Future City Foundation heeft WE Labs recent geïnventariseerd wat de oorzaken zijn van de veelal stroeve samenwerking en vooral hoe we dit kunnen doorbreken. Open deuren in communicatie zijn het spreken van dezelfde taal en inzicht en interesse in de organisatie, doelstellingen en persoonlijke motivatie van de gesprekspartners. Toch is dit waar het veeal aan schort bij de samenwerking tussen publieke overheden, gemeentelijk of centraal, en het commerciële bedrijfsleven. Uiteindelijk bepalen persoonlijke verbindingen en drijfveren het succes van een samenwerkingstraject, terwijl dit ook op diverse andere wijzen te bereiken en te borgen is.
Vertrouwen, of beter gezegd het gebrek eraan, speelt daarnaast een grote factor. Begrip voor wederzijdse standpunten is er des te meer: het efficiënt en effectief besteden van belastinggelden moet altijd voorop staan, waarbij de benodigde innovatie niet van de grond zal komen zonder het winstoogmerk van techbedrijven te accepteren.
De uitkomsten van deze interviews zijn mede verwerkt in het nieuwste boek “Zo creëer je waarde” van de Future City Foundation en hiermee publiek beschikbaar.
Neem voor meer informatie contact op met Klaes Sikkema ( ).